Velkommen til min blog

Her på bloggen vil jeg give jer et nøglehuls blik i min hverdag, og dele min passion for den kreative verden.

søndag den 28. april 2013

DIY. Hæklet mini lagkage


Bomuldsgarn 8/4 og hæklenål nr. 2,5
1/ Med hvid og 2 tråde garn hækles 2 lm, 6 fm i første lm.
2/ 2 fm i hver fm (12)
3/ *1 fm, 2 fm i samme fm* (18)
4/ *2 fm, 2 fm i samme fm* (24)
5/ *3 fm, 2 fm i samme fm* (30) Skift farve.
6/ I bagerste maskeled hækles 1 fm i hver m.
7-11/ 1 fm i hver fm. Bryd garnet.
Bunden hækles som 1-6 omg.
Hækl delene sammen, samtidig med at der fyldes.
Øverste blonde kant (hækles med 1 tråd og hvid):
 3 lm, 2 stgm i første m,*spring 1 m over, 1 km, 3 lm,2 stgm i km* gentag *til* slut med 1km.
Brug garnenderne til at sy blonde kanten fast til kagens sider.
Nederste blondekant (hækles med 1 tråd og hvid):
*1 fm, spring 1 m over, 6 stgm i samme m, spring 1 m over *
Bemærk "lyset" skal have dobbeltklæbende tape i enden får at stå fast i kagen.

Design: Gitte Blinkilde

10 kommentarer:

  1. Tak for du deler, den er simpelthen så sød :)

    SvarSlet
  2. Mange tak, der skal laves 3 inden Skt. Hans :)

    SvarSlet
  3. Altså, altså, altså Gitte - jeg har da bare med det samme tyvstjålet billedet og sørget for et link - den skal altså også hækles her, måske en produktion så man altid har en kage klar til en fødselsdag?
    Tak fordi du deler :)

    SvarSlet
  4. Hej Gitte
    Jeg er lidt i tvivl om den øverste blondekant. Du skriver: "Brug garnenderne til at sy blonde kanten fast til kagens sider", det forstår jeg som at man skal hækle den for sig selv og sy på bagefter?

    Opskriften på blondekanten er: "3 lm, 2 stgm i første m,*spring 1 m over, 1 km, 3 lm,2 stgm i km* gentag *til* slut med 1km"

    Når du hækler 3 lm kan du ikke hækle stgm i den første maske fra krogen, der er maske #1. Det bliver du nød til at gøre i maske #2 fra krogen. Så er der kun én maske tilbage og den kan derfor ikke springes over? Hvis du så hækler en km i den sidste maske, altså maske #3 fra krogen og derefter 3 lm og 2 stgm i den km, så er der ikke noget at springe over?

    Eller mener du at blondekanten hækles i de ledige maskeled fra runde 6 og syes ind til kagen med enderne, så "pufferne" ikke stritter?

    Jeg håber du kan forstå hvad jeg mener :) Vil du være sød at forklare det så også jeg kan følge med ;)

    SvarSlet
    Svar

    1. Øverste blondekant hækles i kanten ved farveskiftet efter 6 omg. Garnenderne bruges til at sy "pufferne" ind så de ikke stritter.
      Blondekant: Hækl 3 lm derefter 2 stgm i samme m ( I samme fm på kagen )
      V.H. Gitte

      Slet
  5. Hej Gitte
    Jeg har igen taget fat på hækleriet efter mange års pause
    Jeg er fuldstændigt faldet for din lille fødselsdagskage. Jeg kan bare ikke se i opskriften hvordan lyset laves. Er det 2 snoet piberensere og et stykke gult filt som flamme, som bliver limet på?
    (Det er ikke for at være anonym men jeg kunne ikke lige få forslagene til at virke)
    VH fra Eva

    SvarSlet
  6. Hej Eva. Ja, det er præcis sådan :-)

    SvarSlet
  7. Thank You. Make for my hubby 94 soon.

    SvarSlet